رویکرد رژیم جمهوری اسلامی به ویروس کرونا : پیشگیری یا گسترش؟

ایران نقد

ح. ریاحی

ویروس کرونا همچون همه ویروس های پیشین تهاجم غاقل گیرانه خود را از آغاز سال نوی مسیحی طی چند هفته به سراسر جهان گسترش داد. کشتار این ویروس در استان ووهان چین و وحشتی که ایجاد کرد موجب شد که دولت چین کل استان را در قرنطینه قرار دهد و با برخورد قاطع و تدارکات لازم پیشروی آنرا به صفر برساند. روند مقابله با این ویروس نشان داد که سهل انگاری در برخورد با آن تلفات جانی بسیاری در کشورهای مختلف جهان در پی داشته است.

رژیم جمهوری اسلامی که ارتباطات گسترده ای با دولت چین دارد، بی اعتنا به هشدار های پزشکان و متخصصین داخلی و سازمانهای جهانی، کلیه ارتباطات خود را با کشور چین حفظ کرده و درنتیجه به انتقال این ویروس به ایران سرعت بخشیده است. اکنون، پس از گذشت بیش از سه ماه از شیوع این ویروس به تجربه ثابت شده است که حکومت هایی که خطر آنرا جدی گرفتند، توانسته اند از افزایش صعودی آن جلوگیری کنند و حتی در چند کشور ( چین، کره جنوبی، تایوان .. ) جلوی پیشروی آنرا به طور کامل بگیرند. اما در همین کشورها هم توقف پیشروی ویروس کرونا به معنی بی اعتنایی به دستورات پیشگیرانه از سوی دولت ها نبوده است. در این نوشته رویکرد تا کنونی رژیم جمهوری اسلامی به این پدیده هولناک مختصرا بررسی می شود.

رژیم جمهوری اسلامی با چهار شیوه ضد بشری و جنایت کارانه به گسترش هرچه بیشتر این ویروس کمک کرد:

۱ ـــ بی اعتنایی به هشدار های پزشگان و متخصصین داخلی و سازمانهای دست اندر کار بین المللی، از جمله « سازمان بهداشت جهانی ». ازین هم غیرمسئولانه تر نپذیرفتن کمک های خارجی و اخراج « پزشگان بدون مرز » بود که برای کمک به ایران آمده بودند.

۲ ـــ توسل همیشگی به تئوری توطئه. خامنه ای از همان اوائل شیوع ویروس کرونا پای امریکا را به میان کشید. او گفت که « این ویروس به طور ویژه برای ایران طراحی شده، امریکا در قالب اعزام کمک می خواهد به ارزیابی اثر ویروس تولیدی خود بپردازد.! » یا بعدها از « همکاری دشمنان جنی و انسی » صحبت کرد و با اشاره به « حمله بیولوژیکی » دستور ایجاد قرار گاه نظامی کرونا را صادر و نیروی های موتور سوار سپاه را برای قدرت نمایی و بیم احتمالی از اعتراضات مردمی به خیابانهای تهران روانه کرد. سپس به مردم توصیه کرد به خواندن دعای « صحیفه سجادیه » پناه ببرند!

با صدور دستورات خامنه ای، دیگر روحانیون از او تبعیت کردند. از جمله حسن روحانی، رئیس جمهور، که روز دوم فروردین از « توطئه ضد انقلاب که می خواهد کار و فعالیت اقتصادی در دوره شیوع کرونا تعطیل شود.» صحبت کرد و افزود. « برای مقابله با آن باید روند تولید عادی باشد.» و امام جمعه شهرک پردیسان قم گفته است: « کووید ۱۹ ممکن است از طرف جن، خفاش و یا جنگ بیولوژیک ایجاد شده باشد و امروز به یک بلای عالمگیر تبدیل شده باشد و در این شرایط توسل به امام عصر بسیار راهگشاست، » و نتیجه گیریش این بود « مشروعیت نظام و رهبری ما از جانب امام ( عج ) است!! » این کُر یکسان و تکرار آن پس از گذشت بیش از سه ماه از شیوع ویروس مهلک کرونا از سوی روحانیت حاکم، عمق بی اعتلایی آنها به مشکلات مبتلابه مردم و بیگانگی کامل آنها به خواست ها و مطالبات جامعه پر تلاطم را نشان میدهد.

۳ ـــ دامن زدن به تاریک اندیشانه ترین آداب و خرافات مذهبی: لیسیدن در و دیوار ضریحها، زنجیر زنی، مالیدن پارچه ای به حرم امام رضا و بردن آن به مکان های مختلف و استفاده تبلیغاتی ــ خرافی از آن. اصرار در باز گذاشتن حرم معصومه در قم جائیکه گفته می شود هفتصد طلبه چینی زندگی می کنند و سالانه دو و نیم میلیون زائر و گردشگر خارجی به آنجا سفر می کنند. همه ی این تبلیغات بارها در رسانه های رسمی به نمایش گذاشته شد.

۴ ـــ آگاهانه و به عمد اطلاعات غلط در اختیار مردم گذاشتن ( پاد آگهی ) و جلوگیری از انتشار اطلاعات و آمار دقیق مربوط به شیوع کووید ۱۹. روز ۱۳ ژانویه، دو هفته پس از آنکه نخستین بیماری غیر عادی ریه در شهر وو هان چین به ثبت رسید، خبر نخستین مورد بیماری کرونا در تایلند و روز بعد در ژاپن در سراسر جهان پخش شد. کمی بعد ویروس به کره جنوبی راه پیدا کرد. تا تاریخ نوزدهم فوریه که مقامات ایران از وجود دو مورد ابتلا به ویروس کرونا در شهر قم خبر دادند، دولت کلیه سرویس های هوایی اش به چین را به طور عادی ادامه داد. در واقع، سی و شش روز ویروس کوید ۱۹ در قم کشتار می کرد و رژیم بجای قرنطینه کردن کل استان و تدارک بیمارستانهای مجهز به ماسک، تختخواب، دستگاهای اکسیژن و پرسنل پزشگی لازم از انتشار اخبار هولناک آن جلوگیری و مردم را به حال خود رها کرد. تصاویر ماهواره ای که اخیرا منتشر شده گورهای دسته جمعی در قم را نشان می دهد. در استان های شمالی گیلان و مازندران قربانیان را با آهک پوشانده و در گورهای دسته جمعی دفن کرده اند. در همه ی این موارد دقیقا این فداکار ترین نیرو یعنی پزشگان، پرستاران و دیگر خدمه بیمارستانها هستند که از سوی نیروهای امیتی و سپاه پاسداران تهدید می شوند که در صورت فاش کردن چنین اخباری شدیدا مجازات خواهند شد.

اما برخورد ماموران دیگر نمی تواند جلوی واقعیت های زمینی و عریان را بگیرد و تناقصات گفتاری دستگاه دولتی و ستاد های تصمیم گیری رنگارنگ را بر طرف کند. حسن روحانی روز چهار شنبه ۱۳ فروردین در جلسه هیات دولت از سیر نزولی ویروس کرونا خبر داد: « آمار همه استان ها را که دیشب می خواندم خوشبختانه دیروز بدون استثنا در همه استان ها سیر نزولی بوده است و این برای من بسیار خوشحال کننده بود. » در همین حال « بر اساس داده های پایگاه اطلاعاتی وزارت بهداشت در شبانه روز منتهی به ۱۴ فروردین استانهای چهار محال بختیاری با ۴۷۲ جان باخته، مازندران با ۲۱۷ ، آذربایجان شرقی با ۹۲ و خوزستان با ۵۱ مرگ نشان دهنده بیشترین افزایش مبتلایان ناشی از کرنا بوده اند !! »

رویکرد عوام فریبانه و ریا کارانه خامنه ای بمناسبت فرا رسیدن دو ماه شعبان و رمضان و گفتن اینکه: « مردم واقعا به آنچه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا به صورت تصمیم قاطع می گوید عمل می کنند…» ( ۱ ) و سخنان حسن روحانی در روز بعد برای عادی جلوه دادن امور و اشاره به فراهم بودن همه لوازم در بیمارستانهای کشور (۲) نتوانست بر اوضاع نا بسامان ناشی از بی برنامگی و ندانم کاری همه ی دستگاه های دولت در رویارویی با گسترش ویروس کرونا اثری داشته باشد.

علی رضا زادی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا، در صحن علنی شورای شهر تهران از بی توجهی مردم به توصیه های بهداشتی و افزایش ۲۵ تا ۳۰ در صدی مراجعان به بیمارستانهای تهران که مبتلا به این ویروسند خبر داده و از فرسایش کادر درمانی اظهار نگرانی کرد. همین طور هم دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، با بیان اینکه : « در ۲۴ ساعت گدشته شاهد اقزایش موارد مبتلایان در تهران و ۵ تا ۸ استان کشور بوده ایم» تاکید کرد. ( ۳ ) بغیر از استان های تهران، فارس و خراسان رضوی بقییه استان های یاد شده در این گزارش عمدتا استانهایی هستند که طی دهه ها مورد تبعیض قرار گرفته اند. ویرانی های ناشی از زلزله و سیل در این استانها ( سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و غربی و کرمانشاه ) و جلوگیری از کمک های مردمی به آنها از سوی سپاه پاسداران مسائلی نیستند که کسی فراموش کرده باشد. این همه جز توهین به شعور میلیون ها توده تهیدست، بی کار، سرکوب شده و بدون چشم انداز امید بخش که هم اکنون هم باید با ویروس کرونا در گیر باشند چه میتواند معنی دهد؟ این توده میلیونی محرومی که حسن روحانی در اواخر سال گذشته شصت میلیون آنها را در خط فقر میدانست، امروزه باز هم باید تاوان سیاست های بی نهایت ضد بشری و نابود کننده دستگاه حاکمه را بدهند. آنها با تورم دو رقمی و در خصوص کالاهای حیاتی با تورم سه رقمی روبرویند. این همه در شرایطی است که حتی اگر کاری هم پیدا کنند باید با حد اقل دستمزد ماهانه ۱۸۳۵۰۰۰ تومان کنار بیایند، در حالیکه حتی نمایندگان مجلس از خط فقر پنج میلیون صحبت می کنند و اقتصاد دانان خط فقر را بیش از ۹ میلیون تومان برآورد می کنند.

دولت راه حل عدم گسترش ویروس کرونا در زندانها را می خواهد با آزاد کردن صد هزار زندانی و همچنان در زندان نگهداشتن همه ی زندانیان سیاسی و صد هزار زندانی دیگر و در عین سرکوب زندانیانی که به درستی از شیوع ویروس کرونا در مکانهای بسته و غیر بهداشتی خود به حق نگرانند و دست به شورش می زنند، خیال خود را راحت کند. حسن روحانی می خواهد به هر ترتیب و ضعیت اقتصادی و معیشت برقرار باشد. او روز سه شنبه ۱۹ فروردین در جلسه شورای عالی امنیت ملی گفت: « اگر بین دو تا دو و نیم میلیون نفر جان خود را به علت ابتلا به کرونا از دست ندهند، ما به خاطر وضعیت اقتصادی و معیشت مردم نمی توانیم کشور را تعطیل کنیم. » « اگر مشاغل و اصناف را تعطیل کنیم، چند وقت دیگر با اعتراضات خیابانی ۳۰ میلیون گرسنه رو به رو خواهیم شد. » ( ۴ ) خامنه ای در عین حالیکه می پذیرد که « زندگی برای برخی قشرهای ضعیف با سختی در حال گذران است،» راه حلش چنین است: « مسئولان باید برنامه های کمک به آنها را هرچه سریع تر و بهتر اجرا و مردم نیز ماه رمضان امسال به رزمایش گسترده کمک به نیازمندان تبدیل کنند. » ( ۵ ) با کدام پول و این کدام مردمند ؟ مردمی که ۶۰ ملیونشان در خط فقرند؟

مبارزه موفق با ویروس کرونا را تنها کشورهایی توانسته اند پیش ببرند که:

۱ ــ-بودجه ویژه و اضطراری هم برای نابودی این ویروس و هم برای جلوگیری از سقوط اقتصادشان تعیین کردند. انگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز ۱۲ مارس به وضوح اعلام کرد که : « مبارزه با ویروس کرونا و زیانهایی که شاغلین و شرکت ها متحمل می شوند نباید به خاطر پول با شکست رو برو شود. وزارت بهداشت و درمان روز چهار شنبه علاوه بر ۲۵۰ میلیون یوروی قبلی ۶۵۰ میلیون یوروی دیگر برای تهیه وسائل حفاظتی چون ماسک های تنفسی و … در یافت خواهد کرد. پیروزی بر بحران کرونا در الویت قرار دارد. » ( ۶ )

۲ ــ برای بیکاران نه وام که کمک بلاعوض تعیین کردند. برای نمونه دولت اتریش ۳۸ میلیارد یورو برای جلوگیری از ورشکستگی کسبه و شرکت ها و یک میلیارد یورو برای کمک بلاعوض به بیکاران تعین کرد.

اما در کشور ما دایره معیوب و ویرانگر دروغ، ریاکاری، غارت اموال عمومی، هدر دادن سرمایه‌هایی که باید در ایجاد کار برای بیکاران و مبارزه با ده‌ها مساله اقتصادی گریبان‌گیر اکثریت جامعه مصرف شود، طی چهل و یک سال گذشته یا در جنگ‌های نیابتی منطقه هدر داده شده یا به جیب ارگان‌های رنگارنگ امنیتی سرکوب، نظامی، تبلیغی ریخته شده است. باید این چرخه معیوب غارت و نابودی جان و روان اکثریت مردم را در هم شکست. کاری که اکثریت نیروی کار و زحمت محروم ما دیر یا زود به انجام می‌رسانند. همبستگی آن‌ها در خیزش های اعتراضی ۹۶ و ۹۸ نوید بخش آینده پیروزی در این راه است.


ارسال نقد

نظر شما